اینتل همچون ققنوسی برخاسته از خاکستر در حال برداشتن قدم‌های محکمی برای دستیابی دوباره به پیشرفته‌ترین فناوری تولید تراشه است. واحد ۳ میلیادر دلاری کارخانه D1X قرار است تحقق این آرزو را ممکن کند.

اگر از بسیاری از ما بپرسند قلب تپنده‌ی اینتل کجا است، احتمالاً پاسخ بدهیم دفتر مرکزی آن در شهر سانتاکلارا در ایالت کالیفرنیا؛ اما واقعیت این است که برای اینتل شهر هیلزبورو در ایالت اورگن جایی است که قرار است مهم‌ترین اتفاقات در بخش تحقیق‌و‌توسعه صنعت نیمه‌هادی دنیا به‌وقوع بپیوندد.

اینتل این‌ روزها شبیه ققنوسی است که از خاکستر برخاسته و هرلحظه در حال اوج‌گیری است. این شرکت که زمانی در حوزه‌ی تراشه پیشرو بود، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ روزهای بسیار سختی را گذراند و از رقیبان خود، به‌خصوص شرکت تایوانی TSMC، کیلومترها عقب افتاد؛ به‌طوری که هرلحظه احتمال سقوط کامل آن می‌رفت.

برای شرکتی که یکی از بنیان‌گذارانش گوردون مور بود، جاماندن از قانون مور اتفاق بسیار تلخ و غم‌انگیزی بود؛ اما با روی‌کار‌آمدن پت گلسینگر در سال ۲۰۲۱ و معرفی استراتژی IDM 2.0، جرقه‌ای در میان خاکستر زده شد و به‌نظر می‌رسد آینده‌ی روشنی در انتظار تیم آبی باشد.

درباره‌ی استراتژی IDM 2.0 پیش‌تر به‌تفصیل صحبت کردیم. این استراتژی به‌طور‌کلی سه حوزه‌ی «افزایش تولیدات داخلی اینتل» و «گسترش استفاده از فاندری‌های دیگر نظیر TSMC از سال ۲۰۲۳» و «خدمات فاندری اینتل (Intel Foundry Service)» را شامل می‌شود که قرار است «رهبری بی‌شک و تردید» اینتل در حوزه‌ی زنجیره تأمین و تولید تراشه و توسعه‌ی فناوری ساخت را به آن بازگرداند.

به‌منظور تحقق این استراتژی و هم‌سو با نقشه‌‌راه اینتل، گلسینگر چند روز پیش در مراسم افتتاحیه فاز سوم کارخانه‌ی D1X در اورگن سخنرانی کرد. این واحد جدید با مساحت ۲۵ هزار متر مربع، ۳ میلیارد دلار برای اینتل هزینه داشته و قرار است به‌عنوان فب اصلی تحقیق‌و‌توسعه‌ی تیم آبی به‌کار رود. این مراسم در حضور فرماندار اورگن برگزار شد و گلسینگر گفت:

این فضای جدید توانایی ما را برای شتاب‌دادن به تحقق نقشه‌راه فناوری ساخت تراشه هم‌سو با استراتژی جسورانه IDM 2.0 افزایش خواهد داد.

اگرچه اینتل در چند سال اخیر از عرصه‌ی رقابت برای تولید تراشه مبتنی‌بر قانون مور جا مانده بود، سخت مشغول افزایش فضای کارخانه‌های تولید تراشه‌اش بوده است. درحالی‌که اعلام ساخت کارخانه‌های جدید در اوهایو و آلمان به‌دلیل اهمیت آن‌ها برای برنامه‌های خدمات فاندری اینتل بیشترین توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، اینتل خیلی پیش‌تر از این‌ها در حال افزایش فضای کارخانه‌های فعلی‌اش برای تأمین مصارف موردنیاز خود بوده است.

منبع : zoomit

 

  • امید نجاریان
  • اردیبهشت 1, 1401
  • 276 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...