اخیرا اطلاعات هویتی بسیاری از ایرانیان که از سرویس‌های اینترنتی ایرانی استفاده می کردند، لو رفته است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

اطلاعات حدود 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام. که شامل شماره تلفن، یوزرنیم، یوزرآیدی و احتمالا عکس پروفایل است. (30 مارچ 2020 لو رفت)

اطلاعات حدود 5 میلیون نفر از کاربران اپلیکیشن سیب اپ. که شامل تلفن و ایمیل و نام و نام خانوادگی است. (ا آپریل 2020 لو رفت)

اطلاعات کاربران علی بابا (وب سایت خرید بلیط هواپیما و اتوبوس و قطار) لو رفت. (فوریه 2020 لو رفت)

اطلاعات مربوط به اپلیکیشن تپسی. (آپریل 2019 لو رفت)

لو رفتن اطلاعات مربوط به اوپراتور ایرانسل که شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، کد پستی، نام پدر، تلفن. (جولای 2016 لو رفت)

اطلاعات مربوط به بانک تجارت و ملت و سرمایه هم چند ماه پیش لو رفتن. که شامل شماره کارت و یکسری اطلاعات مربوط به حساب بود. (دسامبر 2019 لو رفت)

با کنار هم قرار دادن این موارد، اطلاعات بسیار زیادی از هویت افراد رو میشه بدست آورد. اینکه اسمشون چیه و کجا زندگی میکنن. اینکه به کجا سفر کردن. شماره تلفنشون چیه. آیدی و ایمیلشون چیه. کد ملی و کد پستی محل زندگیشون چیه. عکس پروفایلشون چیه. و … .

سو استفاده های زیاد و بسیار خطرناکی میشه با استفاده از این اطلاعات انجام داد.

حالا راه حل چیه؟!

به هیچ عنوان از رمزهای ساده مثل سال تولد و شماره موبایل و … برای حسابهای خودتون استفاده نکنید.

برای کارهای اینترنتی حتما از رمز پویا استفاده کنید.

برای حساب‌های اینترنتی خودتون حتما قابلیت ورود دو مرحله ای رو فعال کنید.

اگر شما از اون دسته از افراد هستید که توی فضای مجازی فعالیت خاصی ندارید و کارای عجیب و غریب و کارای سیاسی نمیکنید، باز هم ممکنه در خطر باشید. چطور؟

یه نفر که این اطلاعات رو در اختیار داره، با شما تماس میگیره و میگه شما اقا/خانم فلانی هستید و این کد ملیتونه و اینجا زندگی میکنید و این هم شماره حسابتونه و … . با دادن تمامی اطلاعات هویتی شما، قصد داره که اعتماد شما رو جلب کنه و ازتون سو استفاده بکنه. مثلا ازتون درخواست پول بکنه. ازتون درخواست بکنه که یه کاری رو براش انجام بدید یا کارای دیگه.

  • امید نجاریان
  • تیر 30, 1397
  • 148 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...