ADSL و VDSL به دلیل در دسترس بودن زیاد و قیمت‌های مقرون به صرفه، هنوز هم مرسوم‌ترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان هستند. استفاده روزمره از اینترنت در خانه یا محل کار، نیاز به اتصال به اینترنت پر سرعت را دو چندان می‌کند.

تکنولوژی VDSL سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می‌دهد و تفاوت‌های بسیاری بین ADSL و VDSL وجود دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

ADSL چیست؟

ADSL مخفف (Asymmetric Digital Subscriber Line) خط مشترک دیجیتال نامتقارن است.

این به این معنی هست که سرعت دانلود با سرعت آپلود متفاوتی را خواهید داشت. خوشبختانه برای استفاده از این تکنولوژی نیازی نیست که خط تلفن مجزایی داشته باشیم و می‌توانیم از همان خط تلفن قابل استفاده در خانه یا محل کار استفاده کنیم.

عموماً خط تلفنی که از آن استفاده می کنیم یک جفت سیم مسی است و سیگنال‌های صوتی را منتقل می کند و نقطه قوت این تکنولوژی این است که می‌تواند از همان سیم مسی در کنار داده‌های صوتی ارسال اطلاعات هم داشته باشد.

مزیت برزگ ADSL این است که نیازی به تجهیزات گران قیمت ندارد و شما بعد از درخواست سرویس از سمت ISP مورد نظر فقط نیاز به خریدن یک مودم دارید.

تنها ضعف این سرویس این است که هر چه محل استفاده به مرکز مخابرات بیشتر باشد کیفیت سرویس هم با همان نسبت کاهش می‌یابد.

VDSL چیست؟

VDSL مخفف (Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line) به معنی خطوط نامتقارن با سرعت بسیار بالا این خطوط برای اتصال به اینترنت همانند سرویس ADSL از سیم تلفن معمولی استفاده می‌کند ولی سرعت بسیار بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یک واسط نوری کار برقراری ارتباط بین کاربر و مرکز تلفن را انجام می‌دهد.

در حال حاضر، تنها ضعفی که این سیستم دارد این است که محل استفاده تا مرکز مخابرات باید کمتر از یک کیلومتر باشد.

چه تفاوتی بین ADSL و VDSL وجود دارد؟

تفاوت اصلی این دو سرویس در سرعت ارائه شده است که در ADSL2+ نهایتاً شما می‌توانید به 24 مگابیت بر ثانیه سرعت دست یابید، اما در تکنولوژی VDSL شما می‌توانید حداکثر تا 70 مگابیت برثانیه سرعت دانلود داشته باشید.

*لازم به ذکر است که سرعت آپلود در هر دو سرویس بسیار کمتر از سرعت دانلود شما خواهد بود*

شما با این سرویس می‌توانید از امکانات اینترنتی نظیر برنامه های آنلاین، تحت وب، ویدئو کنفرانس‌ها و … را با سرعت بیشتری تجربه کنید.

دسترسی ADSL نسبت به VDSL بسیار بهتر و گسترده‌تر و تقریباً همه جا می‌توان از آن استفاده کرد.

تهیه این دو سرویس چندان مشکل نیست و تفاوت قیمت آنچنانی با هم ندارند و فقط فاصله تا مرکز مخابرات تنها مشکلی است که این دو سرویس دارند.

  • امید نجاریان
  • تیر 30, 1397
  • 142 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...