پیش نویس اصلاح شده و نهایی طرح پرحاشیه‌ی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» شب گذشته در چند خبرگزاری از جمله خبرگزاری مهر منتشر شد. بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد نسخه نهایی طرح که قرار است هفته جاری در مجلس بررسی شود استفاده از فیلترشکن یا حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را جرم تلقی نکرده است. با این حال تولید، توزیع و فروش فیلترشکن جرم تلقی شده است.

طرح جنجالی مجلس برای ساماندهی فضای مجازی که با انتقادات کارشناسان و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه شده، با اصلاحات انجام شده قرار است به زودی در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

طبق ماده ۳۳ پیش نویس جدید این طرح، هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای رایانه‌ای الکترونیکی (نظیر VPN و فیلترشکن)، انتشار عمده (به تشخیص کمیسیون) و در دسترس قرار دادن غیر مجاز آنکه امکان دسترسی به خدمات غیرمجاز مسدود شده را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند ممنوع بوده و مجازات مرتکب آن حبس و جزای نقدی درجه شش خواهد بود. این حبس بیش از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی بیش از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال است.

منبع : Digiato

  • امید نجاریان
  • تیر 28, 1400
  • 114 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...